selamat dtg,1001 cerita ttg kehidupan..

Sunday 3 April 2011

Sipadan Island - Malaysia Best #1


Ruangan ini diwujudkan untuk kaki-kaki travelling dan pencinta alam.Malaysia Best episod yang pertama ini memilih Pulau Sipadan yang terletak di Sabah sebagai destinasi pilihan bulan ini.Sebelum korang nak pegi makan angin,kita tengok dulu serba sedikit tentang Pulau Sipadan.




Pulau Sipadan ialah sebuah pulau lautan berhampiran dengan Semporna, sebuah bandar di pantai timur SabahMalaysia. Pulau Sipadan merupakan satu-satunya pulau samudera di Malaysia daripada batu kapur dengan ketinggian 600 meter dari dasar laut. Pulau Sipadan terkenal sebagai satu pilihan tempat bagi aktiviti menyelam skuba (scuba diving) antara yang terbaik di dunia. Mengikut keputusan undian umum yang dikeluarkan oleh organisasi tunggal bagi pengundian 7 keajaiban terbaik dunia (New 7 Wonders of Nature votes commitee), Pulau Sipadan telah tersenarai antara 77 bentuk muka bumi yang ajaib dan terbaik dunia pada tahun berakhir Julai 2009.

Alam bawah laut Sipadan menawarkan kepada para penyelam pemandangan yang penuh dengan kehidupan marin seperti Barracudapenyu,ikan, dan sebagainya. Warna-warna yang banyak dan bertukar ganti, birai, celah, batu rungkupan, gua besar dan cerombong yang menegak di bawah air yang dibentuk oleh pelbagai karang menanti untuk disaksikan oleh para penyelam yang ingin menikmati tempat selam yang menyeronokkan di dunia.
Pulau ini telah diwujudkan sebagai tempat perlindungan hidupan liar pada tahun 1933 dan persekitarannya yang asal telah dapat dikekalkan sehingga kini.
Di sekitar Pulau Sipadan mempunyai beberapa kawasan popular untuk penyelam "Hot spot center to scuba divers" misalnya Barracuda Point, Turtle Cavern (Gua Penyu), Coral Gardens Drop Off (terletak berhampiran jeti utama Pulau Sipadan), North Point, West Ridge, Taman-taman Tergantung (Hanging Gardens), Lobster Lair, Staghorn Crest, South Point, Turtle Patch, Batu Karang Tengah (Mid Reef), Whitetip Avenue dan Coral Gardens.
Sumber : wikipedia

                                                  Gambar-gambar menarik Pulau Sipadan...












Cara ke sana 

Para pengunjung boleh pergi ke pulau sipadan dengan melaui Kota kinabalu atau tawau. Dimana para pengunjung yang tiba di Kota kinabalu hendaklah menuju ke tawau yang mengambil masa 8 jam jika menaiki bus manakala 45 minit untuk yang mengunakan kapal terbang. Apabila tiba di tawau,pengunjung perlu menuju ke pekan semporna iaitu kira-kira 1 jam perjalanan menaiki pancuan empat roda untuk menaiki bot ke pulau sipadan yang hanya mengambil masa kira-kira 45 minit bergantung kepada kelajuan bot yang dinaiki pengunjung.

Penginapan

Bagi kemudahan penginapan pula, memandangkan Pulau Sipadan telah diisytiharkan sebagai kawasan lindungan maka tempat penginapan yang terdekat hanya terletak di pulau-pulau yang berdekatan seperti Pulau Mabul dan Pulau Kapalai yang mengambil masa kira-kira 25 min perjalanan bot dari pulau sipadan. 

Hargailah khazanah alam kita...selamat melancong..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...